Alle kinderen en jongeren hebben recht op goed en passend onderwijs. Voor een aantal leerlingen betekent dit dat zij ondersteuning nodig hebben. De schoolbesturen werken samen om voor alle leerlingen een optimale onderwijssetting in de regio mogelijk te maken vanuit de volgende kernwaarden: samenwerken, flexibiliteit, betrokkenheid en optimisme.
- Samenwerking is de belangrijkste component voor het realiseren van goed en ononderbroken onderwijs. Jongeren hebben een integrale aanpak nodig. Het samenwerkingsverband zet zich in voor een intensieve en efficiënte samenwerking.
- Als we streven naar een optimalisering van het onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor jongeren, waarbij hun ontwikkelingsmogelijkheden centraal staan, vraagt dit van de scholen flexibiliteit om binnen de wettelijke kaders tot maatwerk te komen.
- Als we constateren dat extra ondersteuning nodig is, dan is betrokkenheid van ouders, docenten en eventuele hulpverleners essentieel. Zij moeten de jongere het vertrouwen geven dat er altijd mogelijkheden en oplossingen zijn.
- Tot slot vraagt het van alle partijen een optimistische blik, niet het probleem is leidend, maar de mogelijkheden. Het bieden van perspectief en het zien van perspectief door leerlingen zelf, geeft vertrouwen en energie om gemotiveerd aan het werk te gaan.
De besturen in het Zaanse onderwijs willen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk onderwijs laten volgen op reguliere scholen voor voortgezet onderwijs in de eigen regio. Hiervoor is binnen het samenwerkingsverband een basisondersteuningsprofiel afgesproken dat er op gericht is de preventiemogelijkheden te vergroten en dat aandacht besteedt aan de competenties van de medewerkers. Voor leerlingen, voor wie de basisondersteuning niet voldoende tegemoet komt aan de ondersteuningsbehoefte, ontwikkelen de scholen één of meer arrangementen in de school. Scholen maken daarbij gebruik van de expertise uit het voortgezet speciaal onderwijs. De vso-scholen bieden daarnaast goede oplossingen voor leerlingen waarvoor deze arrangementen niet toereikend zijn. Het samenwerkingsverband heeft een aantal ‘tussenvoorzieningen’ waaronder een orthopedagogisch- en didactisch centrum (opdc) om een dekkend aanbod van voorzieningen mogelijk te maken.
Voor een uitgebreide beschrijving van zowel de visie, als de ondersteuning wordt verwezen naar het ondersteuningsplan.