Meer leerlingen direct naar speciaal onderwijs: waarom?

Wij doen mee aan een landelijk onderzoek van het Instituut voor Inclusief Onderwijs (IvIO). Het IvIO onderzoekt een opvallende ontwikkeling: steeds meer leerlingen worden direct in het voortgezet speciaal onderwijs geplaatst. Maar zónder dat zij eerst het reguliere onderwijs hebben ervaren.

Landelijk onderzoek naar hoe deze trend te keren
Het doel van het onderzoek is om concrete oplossingen te vinden om deze trend te keren en een meer inclusieve onderwijsomgeving te creëren. In totaal doen acht samenwerkingsverbanden mee aan het onderzoek. IvIO brengt in kaart wat de oorzaken zijn van eerdergenoemde ontwikkeling. Hoe zijn scholen, ouders en zorg betrokken? En vooral: wat is er nodig om meer leerlingen binnen het regulier onderwijs te laten starten?

Aanpak
De aanpak door IvIO is breed. Want ze analyseren beleidsdocumenten, er komen interviews met ouders, scholen en leerlingen, en ze bekijken leerlingdossiers om te achterhalen hoe beslissingen tot stand komen. Dit alles doen zij om een completer beeld te krijgen van de praktijk.

Wij staan voor inclusief onderwijs
Voor ons samenwerkingsverband sluit dit onderzoek goed aan bij onze doelen. Want wij willen dat alle leerlingen, waar mogelijk, samen kunnen leren. Zo werken we samen aan passend en inclusief onderwijs voor iedere jongere in de Zaanstreek.

Over IvIO
Het Instituut voor Inclusief Onderwijs zet zich in voor een onderwijssysteem waarin ieder kind tot zijn recht komt. Dit instituut begeleidt scholen en onderwijsinstellingen naar een meer inclusieve omgeving waar verschillen niet alleen worden geaccepteerd, maar ook gewaardeerd. Het IvIO is opgericht door Willeke Doornbos en Bert Wienen.

De uitkomsten van het onderzoek verwachten we in 2026. Wordt vervolgd.