Passend en inclusief onderwijs voor uw kind

Uw kind heeft recht op een zo passend mogelijke plek in het voortgezet onderwijs. In het reguliere onderwijs met ondersteuning, met tijdelijke bovenschoolse voorzieningen, of in het speciaal onderwijs.

Bovenschoolse voorzieningen

Ons samenwerkingsverband verzorgt 3 bovenschoolse voorzieningen: Time Out Plaatsing (TOP), Begeleiding Beroepsvoorbereiding Zaanstreek (BBZ) en Maatwerktrajecten. De scholen binnen SVZ maken gebruik van deze voorzieningen op onze locatie in Wormerveer. Het doel van de bovenschoolse voorzieningen is uw kind weer terug te laten keren naar regulier onderwijs.

Naast onze bovenschoolse voorzieningen biedt het Kennis- en Expertisecentrum SVZ ondersteuning aan de scholen van ons samenwerkingsverband.

Bij alle bovenschoolse voorzieningen blijven de leerlingen ingeschreven op de eigen school en is de eigen school verantwoordelijk voor de inhoud en toetsen van het onderwijsprogramma. U kunt uw kind niet direct aanmelden bij een bovenschoolse voorziening, dit loopt altijd via de school van inschrijving.

Time Out Plaatsing (TOP)

TOP is een kortdurende interventie met als doel uw kind een periode van rust en reflectie (time-out) te geven om daarna terug te kunnen keren in het reguliere onderwijs. Deze voorziening is er voor observatie, werken aan gedragsdoelen en (eventueel) niveaubepaling van uw kind. Om mogelijk uitval van uw kind te voorkomen en/of het naar school gaan weer op te bouwen.

In de ochtend begeleiden wij uw kind bij het maken van bestaand schoolwerk en in de middag bieden wij een actief programma met bijvoorbeeld sport en koken. Wij besteden veel aandacht aan sociale vaardigheden, omgaan met boosheid, positief denken en positief gedrag. Een groep bestaat uit maximaal 12 leerlingen.

Voor wie is TOP?

TOP is er voor uw kind als hij of zij een time-out nodig heeft van de eigen school. TOP is er ook voor observatie en niveaubepaling van uw kind na een langdurig verblijf in het buitenland.

Jeugdteam Zaanstad bij TOP

Als uw kind op TOP wordt geplaatst, volgt er automatisch betrokkenheid van de jeugd- en gezinshulpverlener van Jeugdteam Zaanstad. Deze betrokkenheid is op maat en is altijd in overleg met het gezin.

Duur TOP

8 tot maximaal 12 weken.

Begeleiding Beroepsvoorbereiding Zaanstreek: overstap naar mbo

De Begeleiding Beroepsvoorbereiding Zaanstreek (BBZ) bereidt uw kind van 15-17 jaar voor op de overstap naar een mbo-entreeopleiding. De BBZ is bedoeld voor Zaanse jongeren die zijn vastgelopen op school. Het programma bestaat uit één dag school en 24 uur stage per week. Voor deelname aan het traject moet er vrijstelling van de leerplicht aangevraagd en toegekend zijn. Het traject richt zich zowel op schoolse vaardigheden als werknemersvaardigheden.

Tijdens het traject wordt geobserveerd wat de sterke kanten zijn van de leerling en welke onderwijsbehoeften er zijn. Met de leerling wordt gewerkt aan sociale vaardigheden, verwachtingen, (zelf)reflectie, loopbaanoriëntatie en -begeleiding en burgerschap. Met ouder(s) is frequent contact. Als dat wenselijk is, nemen hulpverleners deel aan de gesprekken met u. De docent wordt in de werkzaamheden ondersteund door een gedragswetenschapper, een schoolmaatschappelijk werker en vaste leerplichtambtenaar.

De school van herkomst blijft eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw kind.

Voor wie is BBZ?

Voor leerlingen van 15-17 jaar met langdurige problemen op het gebied van motivatie, leren en/of sociale vaardigheden. Problemen worden vaak zichtbaar in gedrag en schoolverzuim. Een succesvol eindexamen lijkt niet haalbaar. De school heeft alle mogelijke interventies gedaan. De leerling is te jong of beheerst nog niet de vereiste vaardigheden om naar het mbo te kunnen. Uw kind is gemotiveerd om via de BBZ-route in het reguliere onderwijs terug te keren.

Duur BBZ

Maximaal 1 jaar. Uitstroom is mogelijk naar een mbo in de regio met een entree-opleiding (mbo-niveau 1).

‘Als je kind in het begin naar BBZ gaat, heb je vraagtekens. Hij gaat van school en krijgt een tussenjaar. Hoe zal dat zijn? Al snel werd hij daar aan het werk gezet. Er is begrip en goede begeleiding. Mijn zoon is in dat tussenjaar geholpen met het vinden van een stageplek en met hoe hij zijn dagelijkse dingen kan ordenen. Op school kon hij zich door zijn ADHD niet goed genoeg concentreren. Wij kregen als ouders wekelijks te horen wat er goed en wat er nog niet goed ging. Dat vond ik fijn. Zo waren wij altijd op de hoogte.’
Ilham (ouder)

Maatwerktrajecten

Ons samenwerkingsverband biedt met Maatwerktajecten kortdurende opvang aan leerlingen met een aanvullende ondersteuningsbehoefte. Samen met de school van herkomst maken we een programma op maat. De leerling volgt het programma en de methoden van de school van herkomst op onze locatie in Wormerveer.

Uw kind bouwt schoolritme op om uiteindelijk terug te keren naar de school van herkomst. Dit gebeurt stapsgewijs. Zodra het schoolritme weer is opgebouwd wordt stapsgewijs gewerkt aan het terugkeren naar de school van herkomst. Nazorg kan in de vorm van ambulante begeleiding geboden worden op school.

Wij werken met uw kind aan het plannen en organiseren, faalangstreductie, weerbaarheid, zelfredzaamheid, emotieregulatie en sociale vaardigheden. Hierbij krijgen we steun van een gedragswetenschapper en een schoolmaatschappelijk werker.

Elke zes tot acht weken is er een evaluatie met uw kind, u als ouder(s), de mentor van het Maatwerktraject en de school van herkomst. Dan kijken we of de doelen zijn behaald, welke ondersteuning er nodig is en of er een volgende fase kan starten.

Voor wie is maatwerk?

Het maatwerktraject richt zich op leerlingen die door (vaak) meerdere problemen tegelijk dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn (thuis zitten). De leerlingen hebben een traject op maat nodig om terug te keren in het regulier onderwijs of om in het regulier onderwijs te kunnen blijven.

Duur maatwerk

Afhankelijk van de behoefte van de leerling maximaal 12 maanden.

Kennis- en Expertisecentrum SVZ

Het Kennis- en Experticecentrum (KEC) biedt ondersteuning aan de scholen van ons samenwerkingsverband. Binnen het KEC werken we met vaste gedragswetenschappers voor scholen. Dit houdt in dat iedere school een vaste gedragswetenschapper heeft, die direct contactpersoon voor de school is. Vanuit de scholen zijn de coördinatoren ondersteuning en begeleiding het eerste aanspreekpunt.

Vanuit het KEC nemen wij geen werk over van de scholen zelf. Maar het werk is ter ondersteuning van de scholen en altijd in het belang van de leerling. Dit gaat over meedenken wanneer leerlingen vastlopen in hun schoolse ontwikkeling, deelname aan gesprekken of overleggen, laagdrempelige observaties in de klas, en het meedenken over het verbeteren van de ondersteuningsstructuur of scholing.

Wanneer het KEC onderzoek uitvoert om mee te kunnen denken en te adviseren wordt hier altijd toestemming voor gevraagd aan ouders.