Passend en inclusief onderwijs in de Zaanstreek

Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Zaanstreek (SVZ) werkt aan inclusief onderwijs, met daarbinnen passend onderwijs voor alle leerlingen in onze regio. Onderwijs dat past bij de kwaliteiten én mogelijkheden van jongeren.

Organisatie

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht (RvT) vervult de werkgeversrol richting de directeur-bestuurder en houdt toezicht op de strategie en de te behalen doelen van SVZ. Per 1 januari 2023 bestaat de RvT uit de volgende leden:

Voorzitter RvT

Drs. Marten de Bruine, MBA studeerde bestuurskunde aan de Universiteit Twente. Op dit moment is hij in deeltijd bestuurder bij t Kastheel en toezichthouder bij drie onderwijsorganisaties. Hij was eerder bestuurder bij de Hartekamp Groep, Koninklijke Visio, Museum van de Geest en Nieuwe Unicum, arbiter bij het Scheidsgerecht Gezondheidszorg en toezichthouder bij Zorgbalans, de Raphaelstichting en Intrakoop.

Leden RvT

Drs. Manuelle Moens studeerde maatschappelijk werk, verpleegkunde, sociaal culturele wetenschappen, verandermanagement en leiderschap/besturing van de zorg. Zij is eigenaar van MM interim management en bestuur en is momenteel Regiomanager a.i. bij Ons Tweede Thuis.

Drs. Jeroen Visser studeerde culturele antropologie. Jeroen werkt als directeur bedrijfsvoering bij de Hogeschool van Amsterdam. Hij werkte als opleidingsmanager en manager bedrijfsvoering bij De Haagse Hogeschool, als onderzoeker en ondernemer bij Parsec Timing en Infinite Variety.

Ondersteuningsplanraad (OPR)

De ondersteuningsplanraad is een medezeggenschapsraad van het samenwerkingsverband. De belangrijkste taak van de OPR is om eens per vier jaar instemming te geven aan het Ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. De OPR bestaat uit leerlingen, ouders en personeelsleden van onze scholen. Deze leden zijn afgevaardigd door de medezeggenschapsraden van de schoolbesturen.

Voorzitter OPR

Gülüzar Baser is lid namens Stichting ZAAM / Pascal Zuid. Als teamleider en portefeuillehouder voor de ondersteuningsstructuur zet zij zich dagelijks in voor sterk en passend onderwijs. Met een achtergrond in onderwijskundige schoolontwikkeling en een afgeronde minor in passend onderwijs, combineert zij praktijkervaring met beleidsmatige kennis. Haar doel is om – ook op bovenschools niveau – bij te dragen aan een krachtige leeromgeving waarin iedere leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om te groeien.

Leerlinglid OPR

Amira Ben Hadj M’hamed vertegenwoordigt de leerlingen in de OPR. Hij vindt het belangrijk dat de stem van leerlingen wordt gehoord en hij zet zich daarom in binnen de OPR.

Leerlinglid OPR

Roumaisae Baddaoui is leerlinglid van de OPR. Zij denkt graag mee over het ondersteuningsbeleid en de manier waarop leerlingen het beste geholpen kunnen worden. Als leerling vindt zij het belangrijk dat hun stem wordt gehoord.

Lid OPR

Roos Kemna is trajectgroepbegeleider en mentor van de Inclusieve(r) Onderwijs Groep (IOG) op het St. Michaël College. Naast de begeleiding van leerlingen zet zij zich op projectniveau in om het reguliere onderwijs toegankelijker te maken voor leerlingen met complexe onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, in de OPR vertegenwoordigt zij de personeelsgeleding van het St. Michaël College.

Lid OPR

Tanja van Ee is 21 jaar getrouwd en moeder van een 15-jarige zoon, die op GVO Dynamica onderwijs volgt. Zij is 30 jaar werkzaam geweest in de zorg. Sinds een jaar is zij lid van de OPR vanuit betrokkenheid en om een stem te kunnen zijn voor de leerlingen van hun ouders. Het geeft haar veel voldoening om een bijdrage te kunnen leveren vanuit het belang van de leerlingen.

Lid OPR

Melchior Luitwieler is lid van de OPR namens Stichting OVO-Zaanstad / Trias VMBO. Als personeelslid, deelnemer van de (P)MR, (vz) en secretaris (P)GMR en als secretaris van de OPR ervaart hij het hele proces van leerlingenondersteuning van de werkvloer tot aan het beleid. Met deze ervaring kan hij bijdragen aan goed onderwijs voor alle leerlingen.

Lid OPR

Jan Pieter Koedijk is OPR-lid namens Heliomare. Bij Heliomare is hij docent ‘entree’ en lid van de MR. Vanuit die achtergrond is hij bekend met leerlingen met een lichamelijke, verstandelijke en/of sociaal-emotionele beperking. Op dit moment is inclusief onderwijs (nog) niet in alle gevallen realiseerbaar. Vanuit zijn ervaring bij Heliomare hoopt hij door zijn OPR-lidmaatschap bij te dragen aan de optimalisatie van het inclusief onderwijs.

Lid OPR

Judith van Wonderen werkt al jaren met veel plezier op Praktijkschool de Brug te Assendelft. Als trajectbegeleider werkt zij met verschillende leerlingen uit alle leerjaren die voor een bepaalde periode extra ondersteuning krijgen. Vanuit haar passie voor de leerling en het onderwijs zit zij nu in de OPR. Op schoolniveau en op regionaal niveau wil zij graag een bijdrage leveren
aan de kwaliteit van het onderwijs en samenwerken om de ontwikkelkansen van iedere leerling te vergroten.

Deelnemersraad

De deelnemersraad speelt een belangrijke rol bij de voorbereiding en vaststelling van het strategisch beleid. Deze raad bestaat uit vertegenwoordigers van de aangesloten schoolbesturen.

Voorzitter deelnemersraad

Drs. Anneke Dubbink heeft ruime ervaring in organisatieontwikkeling en verandermanagement. Anneke is partner bij HPB Consult. Zij werkte als projectleider en adviseur bij universiteiten, gemeenten en bedrijven, onder meer in de regio Zaanstreek-Waterland. Anneke is raadslid in de gemeenteraad van Houten.

Bestuur

SVZ is een stichting. Lydie van de Laar heeft de functie van directeur-bestuurder en de dagelijkse leiding.

Commissie voor Toewijzing en Advies

De Commissie voor Toewijzing en Advies (CTA) heeft twee permanente leden en negen leden in een poule die in wisselende samenstelling de CTA aanvullen tot vijf personen. De pouleleden bestaan uit docenten, leidinggevenden en coördinatoren ondersteuning en begeleiding uit het regulier en uit het speciaal onderwijs.

Directieberaad

Het directieberaad bestaat uit (eindverantwoordelijke) schoolleiders. Via deze raad borgen wij de inbreng vanuit de scholen.