Salamanca Verklaring, VN-verdrag Handicap en wet passend onderwijs en inclusief onderwijs

SVZ gaat voor passend en inclusief onderwijs voor iedere jongere. Een wereldwijde verklaring, een verdrag en een wet passend onderwijs en inclusief onderwijs zijn uitgangspunten in ons werk. Ter opfrissing noemen we die punten in dit artikel.  

1. Salamanca Verklaring UNESCO (1994)

De Salamanca Verklaring bestaat 30 jaar. Deze Verklaring begint met: “Wij, de afgevaardigden van de Wereldconferentie over speciaal onderwijs, die 92 regeringen en 25 internationale organisaties vertegenwoordigen, hier bijeengekomen in Salamanca, Spanje, van 7 tot 10 juni 1994, herbevestigen hierbij onze toewijding aan onderwijs voor iedereen, waarbij we de noodzaak erkennen en de urgentie van het aanbieden van onderwijs aan kinderen, jongeren en volwassenen met speciale onderwijsbehoeften binnen het reguliere onderwijssysteem…”

Samen leren

In 1994 ondertekende ook Nederland bovenstaande verklaring. Een officiële Nederlandse vertaling kwam er echter nooit. Samengevat staat in de verklaring: ‘Alle kinderen moeten waar mogelijk samen leren, ongeacht eventuele moeilijkheden of meningsverschillen die zij hebben. Inclusieve scholen moeten de uiteenlopende behoeften van hun leerlingen erkennen en erop reageren.’

Meer info:

2. VN-verdrag Handicap (2016)

Sinds 2016 geldt het VN-verdrag Handicap in Nederland. Het doel van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking.

Onderwijs met een beperking

Leerlingen en studenten met een beperking komen veel obstakels tegen in het onderwijs. Denk aan schoolgebouwen die nog niet volledig toegankelijk zijn voor jongeren met een fysieke beperking. Of ontoegankelijk lesmateriaal voor leerlingen met een visuele beperking. Hierdoor genieten hun recht op onderwijs volgens het VN-verdrag Handicap (nog) niet volledig.

Het recht op onderwijs

Volgens dit verdrag betekent het recht op onderwijs dat de leerling en haar of zijn mogelijkheden om zich te ontwikkelen en te ontplooien centraal staan. Het is daarbij belangrijk dat er zorgvuldig gekeken wordt naar wat leerlingen met een beperking hiervoor nodig hebben. Daarnaast moeten jongeren zelf mee kunnen denken en praten bij het maken van wetten en beleid over onderwijs.

Scherpe kritiek op de uitwerking

De VN uitte onlangs weer scherpe kritiek op de Nederlandse overheid. Hun advies is: Toon meer urgentie voor mensen met een beperking.

Meer info:

 

3. Wet passend onderwijs (2013) en inclusief onderwijs (2035)

Wet passend onderwijs 2013

De wet passend onderwijs schrijft voor dat alle leerlingen een plek moeten krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Scholen bieden daarom extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen.

Scholen hebben een zorgplicht. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om een passende onderwijsplek te bieden. Deze plicht helpt mee het doel voor het passend onderwijs te bereiken.

Inclusief onderwijs 2035

De overheid streeft ernaar dat in 2035 de meeste scholen de overgang naar inclusief onderwijs hebben gemaakt. Bij inclusief onderwijs krijgen kinderen en jongeren met dezelfde talenten gelijke kansen. Het biedt hen de kans om zich te ontwikkelen en met hun talent iets te betekenen voor onze samenleving.

Door elkaar te ontmoeten op school leren jongeren met respect met elkaar om te gaan. Door samen op te groeien en te ontwikkelen, leren zij dat iedereen verschillend is. En dat ook te respecteren. Alle jongeren krijgen de ondersteuning die zij nodig hebben. Voor de kinderen en jongeren die dat (tijdelijk) nodig hebben, blijft er speciaal onderwijs beschikbaar.

Meer info: